Sunday, June 17, 2007

untitled 3

“hey, Far! Yang ko terlompat-lompat tu apahal?” Sara jerit dari jauh melihat Far yang terlompat-lompat di depan rumah sambil disaksikan adik-adiknya

“heh! Aku temankan adik aku main Teng Teng la, hahha, lama tak main, semput pulak lompat-lompat ni”

“ish kau ni, dah anak dara pon main lagi ker?” Sara tak puas hati

“ala, aku layan adik-adik aku la, hehe, tu aku main depan rumah jer, malu jugak, nasib baik tidak ada orang lalu,” Farha berhenti dari bermain, “ korang sambung la, akak nak layan kawan ni”

“okay” dua adik Farha menjawab, tersenyum

Sara sempat mencubit pipi kedua adik Farha sebelum masuk ke dalam rumah, “mak kau takde ker Far?” Sara bertanya, matanya meliar mencari emak Farha

“tidak ada, mak aku pergi rumah kawan dia jap, ada kenduri, anak kawan mak aku tu baru balik dari oversea”

“owh, ye ker, lelaki ker perempuan?” sempat Sara mengorek

“entahla, aku pon tak pernah Tanya, kau ni mula la tu, nk masuk line la tu kalau lelaki, entah- entah dah ada sesape” perli Farha

“mana tau, hehe, teringin gak orang grad ‘over-the-sea’ ni, hehe”

“Allah, sama jer la, degree jugak, dengar orang pergi rasa la best, dah pergi mula la nak balik Malaysia jer kerja nye”

“aah, la, sama jer la, hehe, takpelah, aku kahwin nanti aku nak ajak laki aku pergi honeymoon kat oversea la, Venice-Rome, bestnyerrrr” Sara senyum sendiri seraya menghempaskan badannya ke atas katil Farha apabila tiba di kamar

“aii, banyak duit laki hang” perli Farha lagi, “actually, apsal ko datang arr?”

“hey, aku nak datang sesajer tak bole ker?” Sara dah mula tarik muka

Farha tersengih, “takdela, terkejut gak aku ko datang tetiba, selalu ko call dulu”

“aah kan, selalu aku call dulu, hehe, takpela, aku sajer jer la nak bagitau ko awal awal, si Fikri tu dah letak dah nama kita dalam senarai yang masuk Chess, dia dah hantar pon dah borang tu” ujar Sara

“what??? Oiii, mangkuk toilet tul la fikri tuh, aku dah kata dah aku tak nak masuk,”

“kau kata jer, dia yang tulis nama, what to do meh…”

“lorh, sampai hati dia, takpe takpe, ada ubi ada batas… aku ingat sampai bila- bila”

“eh, Farha, relaxla, jangan la emo sangat, kita masuk jer la, bukan lama pon, sehari tu jer, minggu depan”

“ish, kacau arr budak ni, aku dah la ada program nak buat next week”

“eh, apa program kau? Nak tau gak?” Sara sengih gedik

“ooppsss, rahsiaaa…. Hang tak bole tau, biaQ cheQ ja tau sorg- sorg” Farha dah keluarkan dianya loghat utara yang agak pelat tu

“oo0o0o, tak pe, tak pe, ada ubi ada batas…” Sara mengulang balik ayat Farha

“heh! Cam aku kenal jer ayat tuh?” Farha angkat kening

“haha”



Dewan kolej penuh sesak dengan para peserta, kesemua sepuluh fakulti di kolej tersebut mengambil bahagian, Farha mengipas-ngipas badannya dengan kipas tangan kepunyaan Sara, walaupun air-cond terpasang, panasnya tetap terasa lantaran begitu ramai orang dalam dewan tersebut, Farha dan Sara menanti giliran mereka untuk tiba

“eh Sara, game ni takde lelaki perempuan ker? Campur erk?”

“aah, campur, senang sikit, tak perlu sediakan banyak tempat untuk perlawanan, ermm, ko get ready la, karang kita kena lawan dengan budak graphic, aku dah tgk dah jadual tadi, perlawanan bukan kalah mati, so kita kena lawan kesemua fac la, pastu ikut kiraan mata” lebar penerangan Sara

“what? Bukan kalah mati? Lama la lagi maknanya perlawanan nak habis, dah la belum start pon lagi ni” rungut Farha

“yeah, I think so, but don’t worry, it won’t be long, just main je karang, lagi lima menit dah nak start dah” pujuk Sara

Farha menyandarkan tubuhnya ke belakang, dia sudah memikirkan berapa lama mereka akan berada di dewan tersebut. ‘ala rosak plan aku’ bermonolog sendiri




Ketawa pecah di antara mereka, mana tak nya, faculty mass comp kalah setiap perlawanan

“aku dah cakap kat kau awal- awal fikri, aku tak pandai main chess, aku tau main dam ular jer, kau degil, kan dah kalah semua” ketawa Farha masih bersisa

“entahnya, aku tau la main sikit-sikit, tapi si Far ni sepatah benda dia tak tau” Sara menyampuk, air mata masih sisa di kelopak mata lantaran terlalu banyak ketawa

Fikri menggeleng sambil tersenyum, malu jugak dia, dia yang hantar nama Farha dan Sara, ingat membantu rupanya meranapkan lagi ada, Sara dia boleh terima sebab tahu jugak main, yang si Farha ni parah sungguh, langsung tak tahu, main jalan jer, Knight yang sepatutnya jalan ‘L’ di jalannya lurus, mana tak terkencing pihak lawan ketawa, teringat dia muka sepupu dia Ashraf merah tahan gelak. Sudahnya kalah semua game. Seingat dia bole la menang at least satu game, bahana betul budak dua orang ni, malu satu fakulti nanti, tersenyum

“woi, mengelamun!” sergah Sara

Fikri tersedar dari lamunan, ditahan ekspresi muka dari tekantoi sebab mengelamun
“mana ada”

“eleh, takde konon” Sara mencebik, “eh, Far, ko perasan tak budak graphic tadi?”

Fikri sedikit tersentak, memasang telinga untuk mendengar perbualan budak dua orang ni

“aah, perasan, budak tu kan yang aku maki balik hari tu kan? Pasal aku terlanggar dia hari tu?” Farha meminta kepastian

Sara memetik jarinya tanda setuju” ha, budak tu la, that’s why aku rasa muka budak tu familiar, siapa nama dia ha?”

“ashraf kot, sebab aku terdengar kawan dia yang lagi sorg tu panggil dier ashraf”

“o0o0, ye ker, budak tu ter merah-merah muka dia tahan gelak, yang aku paling tak tahan tu, masa dia tgk ko ubah knight tu, tertahan-tahan dia dari gelak, kawan dia dah tutup muka dengan buku dah, kau ni betul-betul buat malu la, aku dah tak tahu nak letak muka kat mana dah, ko boleh jer maintain stone” Sara tergelak gelak, matanya menangkap reaksi Fikri yang tersenyum dengar perbualan mereka, ‘budak fikri ni memang heartless la, bole dia senyum jer benda lawak-lawak ni, aku dah nak teguling-guling gelak’ getus hatinya

“kau ni, melampau arr gelakkan aku, betul-betul aku tak tau Knight tu kena jalan ‘L’, yang si Castle tu boleh straight jer, aku ingat semua sama, melampau la kau, tak pe takpe, macam ni kawan, ada ubi ada batas…”

Fikri terseyum “korang kenal Ashraf?”



bersambung...

No comments: