Saturday, April 11, 2009

bahasa...?

aku ada baca satu bod di satu forum ni...

ade perbincangan tentang bahasa... bahasa jiwa bangsa ... hehe, bukan thread khas tentang itu, tidak, tapi mengenai sesetengah penulis yang tidak mempedulikan bahasa...

kalau berkarya aje, pasti menggunakan bahasa pasar lebih kurang gitu...

aku... personally, aku boleh pergi dengan dua2 tipe of bahasa, aku memang baca bahasa buku baku atau buku bahasa pasar... aku boleh pergi dengan keduanya...

tapi menurut aku, apa yang aku nampak, tentunya bahasa pasar lebih menarik perhatian untuk membaca... kerna apa? kerna bahasa sebegitu lebih "santai" tapi, kalau terlalu pasar tidak boleh juga...

contoh aku bagi karya Hlovate, aku sangat suke, aku baca dari blog dia lagi, masa novel dia belum keluar... aku personally suke, seriously, bukan karena bahasa pasarnya itu, tapi kerna pengisian yang didapat di situ...seriously, banyak nasihat, banyak pengajaran dari situ, dia bukan menulis sekadar untuk menulis, tetapi untuk menasihat jugak...

dan karya yang dia buat sesuai dengan keadaan semasa, umur seseorang, hehe...zaman U, zaman skool, sesuai dengan peralihan masa...

Rynsa pulak, aku baca novel dia RADHA, ini pun start dari e-novel walau dalam novel ada lain sikit,, it;s okay for me, sebab untuk mempublish sesuatu, mesti kena menggarap lebih supaya nampak real, ini pun menurut aku bahasa dia tak 'skema' tapi penuh pengisian... walau nama Carl Duke Adam, walau Handsome yang digarap, pintar yang digarap, tapi tetap bersesuaian...

lagi satu Diya dari http://juz4u.blogdrive.com/, aku suka gak nih, paling aku suka Kasih Seorang Lelaki... hehe...

banyak lagi la...

tapi ada jugak novelist skema yang aku suka... yaitu Zaid Akhtar, Salju Sakinah terbit kat Utusan Malaysia... kalau baca novel skema ni, satu yang best, ayat indah sekali, memang indah... tu yang membuat nak baca jugak... tapi bukan semua novelist skema aku layan, lagi satu aku suka novelist Faisal Tehrani, tau kewujudan penulis ni masa belajar sastera form 4, hehe... suka sangat, teringat sangat yang Karena Manisnya Epal... then setelah itu suke yang Tunggu Teduh Dulu... waduh, suka sekali rek...


hurm, dah lama2 aku type, baru aku perasan, novel yang banyak aku suke sebenarnya adalah novel yang islamik... hehe... yeah...


azz arhazza musir...

No comments: