Sunday, June 15, 2008

Tudung...

hurm...

hangat topik ni...

hangat..


"wat pe pakai tudung kalau tak ikhlas?"

"eleh! nak suruh orang pakai tudung, tp family die pon ade yg x pakai tudung!"

"pakai tudung ni xbole dipaksa, biarlah sendiri ikhlas nk pakai"

"x sampai seru lagi..."

"orang yg pakai tudung pun ade wat jahat, wat dosa, baik aku ni, x pakai tdung, tapi x wat jahat"


SAYA TIDAK PANDAI BERBICARA...

SAYA TIDAK KUAT AGAMA...

TAPI TAK SALAH BUKAN KALAU KONGSI SESUATU?...

TAK SALAH KAN KALAU MEMPERINGATI SESUATU YG KITA SUDAH TAHU ATAU BARU TAHU?...


aku insan hina yang mau berkongsi sesuatu...

diambil dari blog kanben





lagi satu...


sila klik sini amarkun

aku menulis ini, bukan aku reka2 tetapi indikasi dari aku bertanya kepada teman yg lebih arif...


aku : cane nk jawab erk...
aku: yg dorg kate tu...

teman: bagi ayat 46-51 surah an-nur dah cukup

aku: ooo

teman: oh.. bagi juga ayat 1 surah an-nur
teman: 1. Ini ialah satu "surah" yang Kami turunkan dan Kami wajibkan hukum-hukumnya, serta Kami turunkan padanya ayat-ayat keterangan yang nyata supaya kamu beringat (mengamalkannya).

aku: okay,.. dorg selalu pegang yg wat pe nk pakai klu x ikhlas?
aku: nk jawab ape...

teman: lepas ayat 1 tu banyak hukum hakam islam Allah nyatakan

aku: hurm...

teman: termasuk tudung
teman: hukum tudung adalah ayat 31
teman: senang citer.. bagi je surah an-nur dari ayat 1 sampai 51
teman: Allah dah sebut dalam ayat 51 tu, org beriman takkan bising bising dalam hukum hakam islam
teman: mereka dengar dan mereka taat
teman: dalam ayat 50 Allah dah bgtau kenapa org yg mengaku beriman tapi tanak taat hukum islam
teman: dalam hati mereka ada penyakit
teman: bagi org beriman semua arahan Allah akan ditaati
teman: ikhlas tu benda yang kena usaha
teman: antara usaha untuk datangkan ikhlas adalah dengan amalkan hukum islam dengan penuh taat

aku: ooo, ok...

teman: kalau tak pakai tudung macam mana nak dapatkan ikhlas bertudung
teman: hanya yang dah pakai tudung boleh berusaha nak ikhlas pakai tudung
teman: ada yang berjaya ikhlas
teman: ada yang masih berusaha
teman: ada yang tewas
teman: ikhlas tu macam rasa manis
teman: oh silap
teman: ikhlas tu macam 'pandai' memasak
teman: hanya yang telah cuba memasak akan dapat 'pandai' memasak
teman: bagi yang tak memasak, macam mana nak dapat 'pandai' memasak
teman: walopun kita tahu org yang telah memasak pun belum tentu boleh pandai
teman: tapi org yang tak memasak memang kompom takkan pandai
teman: macam tu lah ikhlas
teman: org yang dah beramal belum tentu ikhlas
teman: tapi org yang tak beramal kompom takkan ikhlas
teman: mcm mana nak ikhlas pakai tudung, kalau dia mmg tak pakai tudung
teman: nak ikhlas pakai tudung step 1 kena pakai tudung, step 2 kena berusaha ikhlas

aku: mekasih...
aku: sebb byk kali dah hal ni...
aku: mesti ade yg bantai gitu... da xtau nk kate pe dah




hasil pertanyaan aku dengan teman, aku tidak kate aku alim, tidak, aku hebat, tidak, tapi aku ingin bagitahu ape yang aku tahu...


maaf kalau terasa, kalau rasa terpukul dengan ini,... maaf juga kerana tak puas hati atas teguran aku, maaf kerana tak puas hati dengan aku kerana aku ni seolah2 alim nk tegur orang pasal x bertudung ni...

tapi, kalau aku tak salah, kalau aku tak tegur orang yang aku kenal berbuat jahat, aku kira bersubahat, dapat syer pulak dari situ...

sekadar berkongsi... semoga bermanfaat...


azz arhazza musir...

No comments: