Friday, July 06, 2007

Khadijah...The True Love Story Of Muhammad





Khadijah The True Love Story of Muhammad
Buku ni juga saya beli masa ISlamic BOok Fair hari tu yang bertempat kat MAlang tu
yang menyebabkan tertarik nk beli buku ni disebabkan cover dier, saya ni jenis yang judge a book by it's cover, kalau kulit buku x lawa saya tak beli:)
then tajuk dier pon cam menarik, then bole juga kita tahu tentang sirah sirah zaman dahulu
kisah siti Khadijah n Rasulullah s.a.w
Bab yang pertama mengisahkan tentang latar belakag Siti kHadijah, ader juga banyak yang saya tak tahu
memang bagus la kiranya kalau saya beli buku ni:)
dalam post post saya terdahulu ader saya selitkan kisah kisah yang terdapat dalam buku ini untuk dikongsi bersama, untuk kepada sesiapa yang tak de buku ni
insya4JJI kalau ade masa nanti saya akan updatekan dari semasa ke semasa:)
ini ada sedikit yang saya ambil dari buku tersebut
"Wahai anak pamanku, aku berhasrat untuk menikah denganmu atas dasar kekerabatan, kedudukanmu yang mulia, akhlakmu yang baik, integritas moralmu, dan kejujuran perkataanmu" (Perkataan Khadijah ketika melamar Rasulullah saw.)
"Tidak. Demi Allah, aku tidak pernah mendapat pengganti yang lebih baik daripada Khadijah. Ia yang beriman kepadaku ketika semua orang ingkar. Ia yang memercayaiku tatkala semua orang mendustakanku. Ia yang memberiku harta pada saat semua orang enggan memberi. Dan darinya aku memperoleh keturunan, sesuatu yang tidak ku peroleh dari istriku-istriku yang lain." (Perkataan Rasulullah saw. mengenai Khadijah)
"Aku tidak pernah merasa cemburu kepada seorang wanita sebesar rasa cemburuku kepada Khadijah. Aku tidak pernah melihatnya, Tetapi Rasulullah sering menyebut dan mengingatnya. Ketika menyembelih seekor kambing, beliau selalu memotong sebagian dagingnya dan menghadiahkannya kepada sahabat-sahabat Khadijah. Aku pernah berkata pada Rasulullah, 'Seperti tidak ada wanita lain di dunia ini selain Khadijah.' Rasulullah menjawab, 'Khadijah itu begini dan begitu, dan dari dialah aku memperoleh anak.' (Kisah Aisyah mengenai Khadijah)
courtesy of Khadijah...The True Love Story of Muhammad by Abdul Mun'im Muhammad
azz arhazza musir=)

No comments: