Sunday, January 14, 2007

sebuah pertemuan...7

”betul ke ni Amar?” aku tak percayalah, Afham berkali-kali bertanya kepada Amar setelah mendengar cerita Amar mengenai Aisyah

”apa pula tak betulnya, aku ada kat situ, kalau kau tak percaya jom kita pergi tengok dia, aku rasa dia ada lagi di hospital tu” balas Amar

”ermm, bole jugak, tapi aku memang takkenal Aisyah tu, macam mana aku nak tahu itu dia ke tak, ermm tapi boleh jugak melawat orang, apa salahnya, ye tak?”

”hurmm, tahu pun, ha, yang temankandia sepupu dia hari tu, parents dia aku tak nampak sebab lepas selamat semua baru si Nurul tu call family Aisyah tu, masa tu aku dah nak blik” ujar Amar

”nurul tu siapa pula?” Afham bertanya lagi

”sepupu dia lah”



Amar dan Afham memasuki Hospital Pantai, mereke bergegaske wad bersalin, menuju ke wad di mana Aisyah ditempatkan

”eh, Amar kita tak bawa apa-apa ke ha?” Afham bertanya apabila menyedari mereka ke sana dengan tangan kosong

”aahla, aku lupa, ni la pasal nya jarang lawat orang sakit” Amar menyedari kealpaannya

”tu la kau, aku pon lupa, hehe, takpelah, selamba je la, takpe kot” balas Afham menyedapkan hatinya

”memangla takpe, tapi rasa cam tak best la, itu je”

Mereka tiba di wad Aisyah, kelihatan beberapa orang pelawat.

”assalamualikum” Amar memulakan salam

”waalaikummussalam” semua mata tertumpu kearah mereka, Amar dan Afham berjalan menuju ke arah mereka, bersalam dengan lelaki yang berada di situ

”ini amar ya?”seorang lelaki yang sudah berumur dan selayakknya dipanggil Pak cik bertanya kepadanya

”ye saya pakcik, Amar” balasnya sambil tersenyum

”terima kasih ye, tolong anak pak cik, kalau tidak ada Amar tidak tahulah apa yang terjadi”

”sama-sama pak cik, tidak ada masalah, tanggungjawab orang islam kan menolong sesama islam” balas Amar lembut

Aisyah dilihat semakin segar dan bermaya berbanding dua hari yang lalu. Amar memperkenalkan Afham kepada yang lain. Mereka berbual sebentar sebelum meminta izin untuk pulang


”amar, kau kata Nurul Hidayah tu sepupu dia, Nurul hidayah yang tadi ker? ”tanya Afham, tak sabar gayanya

”aah, yang tu la, sepupu dia, ha, dia ada kata dia kenal aku, dan dia tau nama aku, tapi aku tak kenal, aku buat-buat kenal je, tapi aku rasa cam pernah nampak dia, lupa pula nak bagi tahu pasal ni kat kau” Amar menjelaskan

”la, memang la kenal, stu course dengan kita, kau ingat tak beberapa bulan dulu ke tahun entah aku tak ingat yang kau hampir kena langgar tu? Tanya Afham

”ingat” balasnya pendek

”ha, budak tu la yang hampir langgar kau tu...”

“000ooo, ye ker…”

“yer, yang tu la, yang lagi satu tu yang kita jumpa kat depan library, masa nak tunggu library buka, yang terdengar cerita diorang tu?”

“o0o, aah la, ingat-ingat, rupanya sepupu yang dia cerita tu Asilla la, kecil betul dunia

“aah, kecil, setiap orang macam ada kaitan satu sama lain, eh Amar, Asilla ni la hang suka kan, dia dah single sekarang, hang masuk la meminang dia” gurau Afham’


”kau ni, kesitu pulak” bidas Amar, namun dalam hatinya terdetik perasaan yang sama seperti Afham, biarlah masa yang menetukan, takdir yang menentuka apa yang nak jadi nanti

No comments: