Sunday, January 14, 2007

sebuah pertemuan...5

”woitt!,Amar! Assalamualikum!” Afham menegur

”waalaikummussalam,”amar menjawab, pendek

”pergh, ko berwajah baru, sem baru la katakan. Haha” Afham memerli

”aku potong rambut je, itupun masalah ke?”

”a ah, masalah, sebab ko tak pernah potong camni,”

“apsal, xbole ker?”

“boleh tu boleh, tapi ko nampak pelik, tapi takpe, kehenseman ko tetap dapat dipertahankan walaupun x sehensem aku”

“huh, masuk bakul angkat sendiri”

“ikut suka aku la, okay, let’s not talk about this, so, ape plan?” afham menukar topic

“none!”

Afham memalingkan mukanya ke arah Amar

”ape?” amar bertanya tiba-tiba

”err, tidak ada apa-apa” Afham berdalih dan terus memalingkan mukanya ke depan semula. ”Jom p makan, aku laparla”

Sedang mereka mengadap rezeki, Afham tiba-tiba bertanya soalan yang ternyata tidak diduga Amar

”eh, Amar!, err, apa dah jadi dengan budak yg kau suka tu ar? Ko suka dia lagi ke?”

Amar tersentak! ”budak mana?”

”la, banyak sangat ker perempuan yang hang suka? Sape nama budak tu ha? Ra...Rabi...” Afham cuba menginga-ingat

”Rabiatul Aisyah” Amar menjawab perlahan

”ha...budak tu la, apa cerita dia sekarang?” Afham bertanya lagi, ceria

”dia dah bernikah dah, masa cuti sem hari tu” Amar menjawab, selera makannya tiba-tiba bertukar, lirih sekali bunyi nya

”ha??, kau biar benar Amar” Afham mebulatkan matanya, tidak percaya

”la, betulla, takkan aku nak tipu kot”

”owh!, I’m feel sorry for you, err jadi kad kahwin yang kau dapat dulu tu dari dia la?”

Amar sekadar mengangguk, dia seperi tidak berminat menyambung cerita
”kita berbual topik lain” Amar menyambung, keras bunyinya

”err, owh!, ok” Afham meneruskan suapan, tidak lagi berani bertanya, bimbang mood sahabatnya menjadi semakin tidak elok


”hurm, dah dua bulan dah kuliah, tak sedar pun” Afham bersuara tatkala berehat di kerusi di depan perpustakaan.mereka menanti perpustakan untuk buka. Semakin dekat dengan exam semakin ramai mahasiswa ke perpustakaan. Sekumpulan budak perempuan mengambil tempat tidak jauh dari mereka, mungkin menanti perpustakan untuk buka. Seperti merek. ”eh Amar, tu bukan budak yg hampir nak langgar kau tu ke?, nama dia Nurul rupanya. Nurul hidayah”

”a ah, eh apsal kau bole tau nama dia pulak?” Amar bertanya hairan. Amar melepaskan pandang ke arah mereka, asyik berbual, dalam jarak yg agak dekat Amar bisa mendengar apa yang dibualkan mereka

”see the leg man, semua benda aku tahu” Afham mempamerkan rasa bangga

”hish, xde bangganye kala camtu”

”hoi!” Afham tiba- menjerit, x puas hati

Budak perempuan yang berada dekat dengan mereka terkejut. Afham lantas meminta maaf, malu barangkali. Budak yang bernama Nurul dilihat agak bersedih

”kiranya Nurul erk, cousin kau tu tabah gila, dah ar baru kahwin, tetiba jadi janda dah, baru bbrp bulan” budak disebelah Nurul berkata

”agak ah”nurul menjawab.pendek

Amar dan Afham saling berpandangan

”ko dengar tak ape yang aku dengar?”afham memandang Amar, menanti jawapan

”er, dengar, terdengar, x berniat pun nak pasang telinga, haha” Amar tetiba ketawa, malu juga dengar pebualan orang, tak baik pun

”aah, aku pun bukan berniat nk dengar, tapi terdengar jugak, haha” Afham melambakkan tawanya

”abis nurul, ko nye cousin cane?” kawan yg lain plak bertanya

“ntahla wey, tapi aku tgk dia cam ok je, tapi sian gak nnt, anak yang bakal lahir nanti tak dapat tgk ayah dia”

“ha?, dah pregnant ke?, bukan masih study ker cousin kau tuh, sebaya kita kan?”

”apasal tak boleh pregnant pulak?, lagipun dah final sem, macam kita, ok je, lain la aku ni, tak matured lagi, cousin aku tu lain, dia baik, x macam aku, aku pun solute dia, bole kahwin awal, boleh uruskan rumah tangga, tapi... nasib baik dia mengandung jugak, sekurang-kurangnya suami dia tinggalkan zuriat. Dia kata kat aku dia ok, dia terima takdir 4JJI nak uji dia, dia syukur gak dia ada zuriat nanti, insya4JJI, kenangan dia dengan suami.”

”betul jugak, tapi waktu accident tu dia xda ke? Selalunya kalau accident pemandu jarang nahas, selalunya co-pilot?”

“a ah, betul juga cakap kau tuh, tapi accident memang kena side pemandu, lori tergeser kat belah kanan, lori tu bawa laju, tak bole kawal”

“pergh, nurul, tragis gila,”

“tragis!” Nurul mengakui. ”dahla, jangan cerita lagi, tak sanggup aku ingat, aku yg dengar ni pun dah rasa sedih, apa lagi kalau cousin aku yg alami sendiri. Jom ah, library dah buka” mereka mengangkat punggung dan menuju ke arah library

”wow, Amar, aku yg dengar dari jauh ni pun rasa seram”

”huh, a ah, samalah, dah dah, jom masuk, semoga 4JJI melimpahi rahmat ke atas roh suami cousin Nurul tu, insya4JJI, Ameen”

”insya4JJI, jom!” mereka mneruskan langkahan menuju ke perpustakaan



azz arhazza

No comments: